SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Tuesday 19 November 2013

Gua Cha : Tapak Arkeologi di Kelantan

Pendahuluan

Malaysia mempunyai banyak tapak arkeologi yang membuktikan disini wujud peradaban pra-sejarah. Antara tapak yang popular adalah di Lembah Bujang iaitu tinggalan Candi zaman Sri Wijaya dan di Lenggong, Perak tempat penemuan Perak Man serta kajian arkeologi di Gua Niah.

3 lokasi ini sering diwar-warkan sebagai tapak kajian yang tersohor hingga diberi pelbagai penghargaan. Masyarakat umum jarang didedahkan dengan tapak-tapak arkeologi lain yang tidak kurang penting dalam sejarah.

Berikut beberapa tapak penting yang jarang diketahui umum:
1) Gua Cha, Nenggiri, Kelantan
2) Gua Kota Gelanggi, Jerantut, Pahang
3) Gua Bewah, Tasik Kenyir, Terengganu
4) Kawasan Endau-Rompin sempadan Johor-Pahang
5) Gua Bintong di Perlis

KPSK akan kupaskan mengenai pengkajian Gua Cha oleh beberapa pengkaji pada tahun 50an dan 70an.

Gua Cha

Gua ini terletak di kawasan Nenggiri iaitu sebuah kawasan yang tersohor zaman berzaman. Ia diingati kerana Paduka Che Siti Wan Kembang telah menubuhkan kerajaan baru kerana berundur akibat serangan Siam semasa berada di Chetok bersama-sama Raja Abdullah dan Puteri Saadong.

Secara geografinya Gua Cha terletak ditebing kiri Sungai Nenggiri di Ulu Kelantan, 16 km ke hilir Kampung Kuala Betis. Ianya merupakan satu kawasan batu kukup atau batu lindungan yang mempunyai keluasan lantai hampir 300 meter persegi.

Penemuan arkeologi di Gua Cha

Dari sudut arkeologi, Gua Cha boleh dikatakan tapak yang paling aktif sekali diselidiki, di Semenanjung Malaysia. Penemuan gua ini telah dilaporkan oleh H.D. Noone pada tahun 1936 manakala kajian yang lebih mendalam dijalankan oleh G.de G. Sieveking pada tahun 1954 dan sekali lagi pada tahun 1979.

Kajian terbaru pula dijalankan oleh Haji Adi bin Haji Taha ditapak yang sama.Hasil dari kajian-kajian yang dijalankan lebih dari 30 tinggalan manusia zaman ‘Hoabinhian’ dan Neolitik ditemui di Gua Cha.

Tembikar-tembikar yang dibuat dalam pelbagai bentuk dan ragam dan alat-alat perhiasan juga ditemui dalam kuantiti yang banyak dan merupakan perkakas pengkebumian yang ditanam bersama mayat. Bukti tinggalan makanan yang ditemui di Gua Cha menunjukkan yang masyarakat tersebut bukan sahaja memburu haiwan kecil tetapi juga haiwan besar .

Pentarikhan karbon menunjukkan yang Gua Cha telah didiami oleh masyarakat ‘Hoabinhian’ sejak 10,000 tahun yang silam dan diikuti oleh masyarakat Neolitik pada kira-kira 4,000 tahun yang lalu. Bukti beras terbakar juga ditemui di Gua Cha dibahagian lapisan atas menunjukkan bahawa disitu pernah wujud satu penempatan manusia disekitar Gua Cha.

Penutup
Penemuan rangka orang-orang Hoabinihian oleh Gale Sieveking telah dibawa lari dalam 10 kotak pada tahun 1954 melalui jalan sungai yang terus tembus ke pahang dan terus diangkut melalui Fort Chabai. Ekspedisi 1954 dikawal ketat oleh tentera dan bekalan makanan dihantar melalui udara berikutan kawasan ini tidak dapat diakses melalui darat. Ini membuktikan kepada kita bahawa kawasan Gua Cha ini adalah bukti penting dalam kita menyusun puzzle untuk mengetahui bangsa yang akan di akhir zaman.

2009-2011 Gua Cha diselia oleh Jabatan Warisan Kebudayaan UMK di bawah kendalian Dato’ Haji Adi Taha (Allahyarham) dan ia terus dipantau UMK.


Kami akan rungkaikan ttg Ekspedisi Gale Sieveking 1954 dalam posting seterusnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...